Blog

Kawa Popularna / Sztuka Popularna  / Polscy artyści projektują dla Hermès – luksusowego francuskiego domu mody!

Polscy artyści projektują dla Hermès – luksusowego francuskiego domu mody!

Hermès…

Nazwa ta pochodzi od  nazwiska założyciela, Thierry’ego Hermès’a (1837, Paryż) i symbolizuje mitologicznego posłańca  bogów i patronem wędrowców. Hermes dzięki swoim czarodziejskim sandałom z łatwością mógł przemieszczać się po całym świecie. Czy mogła być doskonalsza paralela dla działalności firmy, która pośrednio związana była z przemieszczaniem się? Raczej nie 😉

Otóż Thierry Hermès pierwotnie zajął się produkcją i sprzedażą siodeł, uprzęży i innych akcesoriów związanych z jazdą konną oraz z zaprzęgami konnymi! W tym okresie przemieszczano się  wierzchem, karetami i powozami.

Wnukowie założyciela ze względu na rozwój cywilizacji, chcąc podtrzymać misję firmy związaną z „przemieszczaniem się” stworzyli pierwszą kolekcję kufrów, walizek, neseserów, torebek oraz teczek na  dokumenty i korespondencję wykonaną ze skóry. Stopniowo wprowadzano też na rynek drobną galanterię skórzaną (paski, rękawiczki), odzież do jazdy konnej, zegarki oraz biżuterię. 

Ciekawostką  jest to, iż wnukowie założyciela firmy  Hermès pierwsi na europejskim rynku zaczęli wszywać zamki błyskawiczne do skórzanych przedmiotów, czyli tzw. „fermature Hermès”.

Czy wiecie, że pierwsza skórzana kurtka zapinana za pomocą zamka błyskawicznego powstała w 1918 roku? 

Ale to nie koniec bycia pierwszymi na rynku. Wspomniany wnuk, czyli Émile-Maurice Hermès wylansował także kultowy dziś już produkt Hermés’a, czyli jedwabną apaszkę

Pierwsza apaszka powstała w wyniku oszczędności i pomysłowości, a nawet przedsiębiorczości  właścicieli. Uszyto ją z resztek podszewki, którą stosowano do wykończenia czapek dla dżokejów.

Otóż apaszki Hermès’a zyskały największą popularność w latach 30-tych XXw. Nowoczesne kobiety zaczęły je zakładać do garniturów.

Miłośniczkami apaszek były m. in.: Audrey Hepburn, Jackie Kennedy, Catherine Deneuve jak i księżna Monako Grace czy Her Majesty /Jej Wysokość Elżbieta II.

Audrey Hepburn
Księżna Grace
Catherine Deneuve
Królowa Elżbieta II

Podejrzewam, że jest do dziś około 3 tys wzorów apaszek Hermès’a!

„Luksus to wolność myślenia”.

Jest rok 2016. 

Mało kto wie, że Jan Bajtlik  – polski artysta grafik, absolwent Warszawskiej ASP mając zaledwie 27 lat współpracuje już z domem mody Hermés Paris, projektując chusty (Carrés Hermés), tkaniny, koce, ręczniki, tapety, ceramikę i typografię. Jest także współautorem scenografii witryn butiku Hermés w Dubai Mall i oprawy graficznej Hermès Fantasy Funfair w Dubaju!

Tenże sam artysta, uczeń podobno  m. in. Józefa Wilkonia i prof. Lecha Majewskiego, publikujący ilustracje m. in. w „The New York Timesie”, magazynie „Time” czy „Tygodniku Powszechnym”, w wolnych chwilach zajmuje się malarstwem.

Kompas Młodej Sztuki 2018 czyli opiniotwórczy ranking stworzony przez ekspertów z prywatnych i państwowych galerii, przyznał Bajtlikowi wysoką ‒ szóstą ‒ lokatę, wskazując, że jest jednym z artystów, w których warto inwestować. 

Jest rok 2019.

Pierwszy „modowy” projekt Bajtlika dla  Hermès’a to słynne chusty o nazwie „Animapolis”, stworzone w dziesięciu wersjach kolorystycznych.

Ilustrator i malarz tym razem naniósł na nie grafikę przedstawiającą na pierwszy rzut oka fantazyjne miasto, pełne egzotycznych roślin i zwierząt.

Jednak jeśli przyjrzeć mu się bliżej widać Pałac Kultury, Rotundę czy budynek Smyk. Jest neon siatkarki przemienionej w piłkarza, rzeźby robotników z MDM-u, kawałek mostu Poniatowskiego, a Bajtlik rysując Warszawę owładniętą kolorową dżunglą, katastrofę przemienił w bajkę. Po Animapolis chodzą Godzilla, gepard i krokodyl, a wieżowce porastają dzikie trawy. Nad miastem unosi się para w krakowskim stroju, po ulicy maszerują Minotaur i pingwin Po (to postaci z książek dla dzieci, które ilustrował Bajtlik). Wprawne oko zauważy  też pomarańczowy budynek siedziby Hermès’a oraz portrety współpracowników Artysty, jego żonę i psa Kluskę.

Jak narysować opowieść? 

Jak wyglada mocna kompozycja kolorystyczna? 

„Architektura miasta tworzy geometrię rysunku, wyznaczając osie symetrii, czyli najczęstsze linie składania chusty. Po złożeniu, zwinięciu, czy zawiązaniu chusty ten obraz i narracja znikają. Zostaje mocna kompozycja kolorystyczna i detale rysunku”- mówi Bajtlik. 

„Ważne są narożniki, gdyż chusta po zawinięciu wokół szyi często urywa obraz. Wystające narożniki są małymi, ale bardzo widocznymi fragmentami” – mówi Bajtlik, który w strategicznych punktach umieścił Łuk Triumfalny albo profil rzeźby.

Projekt powstawał z wykorzystaniem tuszu, akwareli, farby gwasz, oraz akrylu na papierze akwarelowym. Rysunek był skanowany i przerysowywany do druku, aby ostatecznie powstała chusta o wymiarach 90×90 cm. 

Chusta dla Hermès’a ma szczególne znaczenie.

Jest flagowym produktem marki, utrzymującym się na liście bestsellerów, a jednocześnie ważnym projektem dla rozumienia kolekcji.

Niezwykle subtelne i bardzo eleganckie apaszki Hermes powstają w długim procesie, który trwa aż dwa lata. Dość długo jak na 90 centymetrów i 65 gramów jedwabiu. Wszystko rozpoczyna się w Brazylii, gdzie pozyskuje się jedwabną nić z 250 kokonów larw jedwabników. Podczas kiedy w Ameryce Południowej przędzie się bazowy materiał, we francuskim Lyonie projektanci uzgadniają temat przewodni wzornictwa na bieżący sezon…

#ciekawostka 
Chusta „Animapolis” z rysunkiem Warszawy dostępna w dziesięciu różnych wersjach kolorystycznych kosztowała  395 dolarów, czyli ok. 1500 złotych.

Mamy nadal rok 2019.

Anna Glik z wykształcenia ekonomistka, mieszkająca i pracująca w Krakowie, zajmuje się grafiką, a tworzone przez siebie kolaże publikuje głównie na Instagramie, gdzie od dwóch lat, prowadzi profil o nazwie warstwy. Anna realizowała także projekty jako freelancer. Jak sama wskazuje, po prostu lubi ładne rzeczy oraz abstrakcję. 

Anna podobno wiadomość z propozycją współpracy otrzymała od managera digitalowego marki Hermès. Została mianowicie poproszona o stworzenie 15 grafik bazujących na technice kolażu (dostępne na stronie Hermés). Wiedziała jedynie, że produkt ma być w centrum uwagi. Reszta należała do niej. 

Artystka w swoje kolaże przepięknie wkomponowała ubrania i akcesoria marki Hermès, takie jak kultowe apaszki, zegarki czy torby. Zwróćcie proszę uwagę na apaszki,  na których są inne modele apaszek Hermès.

Wszystkie prace tworzą jeden cykl, wspólną całość. Te zupełnie nieoczywiste połączenia tworzą i zamieniają apaszki w małe dzieła sztuki. A nie są to typowe kolaże, do których wykorzystano nożyczki, klej i gazety, z których wycięto różne elementy. 

Kolaże Anny budzą zachwyt nie tylko kolorystyką, nietuzinkowymi pomysłami, ale i przede wszystkim przykuwają uwagę formą wykonania. W jej pozostałych pracach = kolażach występują głównie ludzie i zabawa ich sylwetkami. Ponadto, wszędzie widać silną inspirację modą, sztuką i architekturą. Artystka wykorzystuje obróbkę cyfrową do tworzenia swoich projektów.

Hermès otworzył  swój pierwszy butik w Warszawie 28 listopada 2019 w Hotelu Europejskim na Krakowskim Przedmieściu. 

Czekam z niecierpliwością na kolejnych zdolnych polskich artystów w domu mody Hermès!

Malgorzata Kowalska

Małgorzata Kowalska od lat łączy sztukę z biznesem. Jest absolwentką „Zarządzania w świecie sztuki” w Instytucie Sztuki Sotheby’s w Londynie, należącego do jednego z najstarszych domów aukcyjnych na świecie, Sotheby’s EST. 1774. Ponad 15 lat przepracowała w korporacji, a od niemal 12 lat działa jako niezależny doradca w zakresie sztuki współczesnej, kurator wystaw oraz organizator happeningów artystycznych, czy spotkań w pracowniach artystów. Współpracuje z artystami, galeriami, domami aukcyjnymi, muzeami i kolekcjonerami w Polsce i w Europie. Na swoim koncie ma współpracę m. in. z Warsaw Gallery Weekend, Vogue Polska, Targami Sztuki w Warszawie, czy artystami takimi jak: Edward Dwurnik, Majka Kiesner, Katarzyna Stanny, Prot Jarnuszkiewicz, Xawery Wolski, Jerzy Antkowiak, Katarzyna Kozyra, Tomasz Sętowski, Tadeusz Rolke, Paweł Althamer, ale również finalistami konkursów dla młodych artystów, takich jak Podróż Artystyczna Hestii czy Spojrzenia organizowane przez Zachętę i Deutsche Bank. Jest aktywnym członkiem Rady Programowej Fundacji Galeria Przechodnia oraz Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz Przyjaciół Muzeum Narodowego i Fundacji Katarzyny Kozyry w Warszawie. Mówi biegle w trzech językach, a gdyby doliczyć do tego jeszcze język sztuki i język biznesu to w pięciu! 😉 Ceni sobie etykę pracy, samoświadomość, empatię i kręgosłup moralny.